Bismillah..
.
Bersawang..berhabuk..semua ada dah blog ni 😂😂
.
Alhamdulillah..masih ada umur dan menjengah 2019..
Tahun ni InsyaAllah penambahan orang baru 👶
.
Saturday, January 5, 2019
Tuesday, December 19, 2017
Singgah Menyapa
hai blog..
perjalanan yang sudah 35tahun..
usia makin bertambah..entah masa banyak mana yang tinggal..
bersama insan2 kesayangan..
.
.
.
.
.
satu tempat yang sangat2 dirindui..
semoga dimurahkan rezeki, ada lagi peluang ke sana..
aminnnn
Friday, January 27, 2017
Harta Ibu Ayah
Setiap anak ada rezeki masing2..walau susah macamana pun, percaya pada rezeki Allah..
Allah..jagakan mereka untukku...
Biiznillah
#hartaibuayah #familia
Wednesday, January 25, 2017
Thursday, April 14, 2016
Tuesday, August 11, 2015
Jom Celik Emas
baru berjinak2 pasal emas...
dulu tak pernah amik port pon..
ada jek dalam kepala ni...duit xder la...takut kena zakat la...takut kena curi la...
itu ini..memang macam2 yang menghalang untuk buat saving emas ni..
tapi sejak 2 menjak ni dah bertukar fikiran..
pada awalnya nak buat tabungan untuk anak2 jek..
duit diorang dalam bank tu dari tak berusik baik aku beli emas..
simpan...
nanti lagi 10 tahun diorang dah besar masa tu emas dah harga tinggi kan..
boleh la jugak pegi lebur
diorang nk belajar ke...nak kahwin ke..
aku dulu kahwin pon sakit siap buat loan...sila jgn amik langkah ni...
sampai beranak pinak pon korang tak habis byr loan...
jadinya join powetgold buat saving
dan
dah terbiasa bisnes...aku kembangkan network..
bukan apa...tiap kali aku buat belian aku dapat bonus..
tiap kali aku dapat kembangkn network aku dapat super duper bonus..
sonok kan...
nuffnang pon dah lama tak bagi bonus..haha ( dah ko pon lama tak update blog :P )
jom la layan kepingan2 logam yang kena zakat ni..hihi
jangan la uols takut nak berzakat...
Go figthing!!!... misi banteras hutang.... misi kumpul emas!!
Jom berjuang utk jadi pembayar zakat. Zakat emas, zakat niaga
InsyaAllah moga dipermudahkan. ✅
Labels:
emas,
masa depan,
powergold,
saving
Monday, June 22, 2015
Thursday, June 18, 2015
Fruity Shake Supplement by MYLuna
5 jam jek stock #FruityShakeSupplementbyMYLuna dah sold out
MYLuna uol...
MYLuna uol...
Cara mudah untuk kekal sihat dan cantik ialah dengan mengamalkan : #FruityShakeSupplementbyMYLuna sehari 1 atau 2 kali & banyakkan pengambilan air putih
Labels:
FruityShake,
MissLuna,
MYLuna,
Supplement
Cara solat tarawih bersendirian dirumah
Cara solat tarawih bersendirian dirumah
pic sumber : google
Bijaksananya Allah swt.. wanita sebenarnya tidak digalakkan untuk bersolat jemaah di surau atau masjid.. orang perempuan lebih afdal solat di rumah dan pahalanya adalah lebih besar..
Selain menghindar diri dari fitnah, wanita yang solat di rumah dapat berehat rehat di dalam melakukan ibadah solat sunat seperti sunat terawih...sangat bersesuaian dengan diri mereka yang sudah keletihan menguruskan rumah dan keluarga.
Bagi yang baru nak berjinak solat tarawih dirumah, meh tengok caranya..
Bagi yang baru nak berjinak solat tarawih dirumah, meh tengok caranya..
Cara Solat Sunat Terawih Bersendirian Di Rumah
Niatnya :
Ø£ ُصـَــلـِّــى سـُــنـَّÙ€َــة َ الــتـَّÙ€َــرَاو ِيـْÙ€Ù€Ø ِ رَكـْــعـَــتـَــيـْــن ِ لـِــلـَّÙ€َـه تـَــعـَــالـَــى
“Sahaja aku solat sunat tarawih dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”
Ø£ ُصـَــلـِّــى سـُــنـَّÙ€َــة َ الــتـَّÙ€َــرَاو ِيـْÙ€Ù€Ø ِ رَكـْــعـَــتـَــيـْــن ِ لـِــلـَّÙ€َـه تـَــعـَــالـَــى
“Sahaja aku solat sunat tarawih dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”
Bilangan rakaat suka hati.. buatlaa yang termampu.
Paling ringkas buat 13 rakaat, 10 terawih dan 3 witir. Lakukan setiap 2 rakaat satu salam dan seterusnya. Witir pula, 2 rakaat 1 salam dan witir 1 rakaat 1 salam.
Apa yang wajib adalah surah al Fatihah, surah surah berikutnya adalah pilihan kita dan ia adalah sunat.
Segala bacaan di luar solat, seperti salawat, doa dan periwayatan khalifah tidak termasuk amalan solat tarawih, tetapi hanya selingan antara solat. Tidak ada larangan untuk bersalawat atau berdoa, jika cara dan adab melakukannya baik. Dan ia tidak menjejaskan solat tarawih jika ditinggalkan.
NOTA:
Sekiranya solat sendirian di rumah, maka bolehlah membaca surah panjang atau ayat Quran sebanyak-banyaknya. Namun sekiranya berjamaah di masjid umum, maka pendapat yang terpilih ialah bacaan imam haruslah ringkas, yang terdiri lima atau enam ayat untuk satu rakaat. Perkara yang perlu dijauhi ketika mendirikan solat sunat, apa jenis solat sunat pun, ialah menjauhkan sikap riya’.
Sekiranya solat sendirian di rumah, maka bolehlah membaca surah panjang atau ayat Quran sebanyak-banyaknya. Namun sekiranya berjamaah di masjid umum, maka pendapat yang terpilih ialah bacaan imam haruslah ringkas, yang terdiri lima atau enam ayat untuk satu rakaat. Perkara yang perlu dijauhi ketika mendirikan solat sunat, apa jenis solat sunat pun, ialah menjauhkan sikap riya’.
Hal ini ditegah Allah: “Celakalah (orang yang solat) yang mereka menunjuk-nunjuk. (al-Ma’un :6)
SOLAT SUNAT WITIR
Solat Witir adalah salah satu solat sunat yang sangat dituntut untuk dikerjakan.
Hukum solat Witir adalah Sunnat Muakkad. Jumlah maksima solat witir itu ialah 11 rakaat (6 salam), sebaik-baiknya 3 rakaat (2 salam) dan sekurang-kurangnya satu rakaat sahaja.
Hukum solat Witir adalah Sunnat Muakkad. Jumlah maksima solat witir itu ialah 11 rakaat (6 salam), sebaik-baiknya 3 rakaat (2 salam) dan sekurang-kurangnya satu rakaat sahaja.
Niat Solat Sunat Witir Dua Rakaat
أصَÙ„ِّÙŠ سُÙ†َّØ©َ الوِتْرِ رَÙƒَعَتَÙŠْÙ†ِ Ù„ِلهِ تَعالىَ
"Aku solat sunnat witir dua rakaat kerana Allah Taala"
أصَÙ„ِّÙŠ سُÙ†َّØ©َ الوِتْرِ رَÙƒَعَتَÙŠْÙ†ِ Ù„ِلهِ تَعالىَ
"Aku solat sunnat witir dua rakaat kerana Allah Taala"
Niat Solat Sunat Witir Satu Rakaat
أصَÙ„ِّÙŠ سُÙ†َّØ©َ الوِتْرِ رَÙƒَعَØ©ً Ù„ِلهِ تَعالىَ
Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala"
أصَÙ„ِّÙŠ سُÙ†َّØ©َ الوِتْرِ رَÙƒَعَØ©ً Ù„ِلهِ تَعالىَ
Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala"
Zikir Selepas Solat Witir
سُبْØَانَ اللَّÙ‡ُ الْÙ…َÙ„ِÙƒِ الْÙ‚ُدُّوسِ
سُبْØَانَ اللَّÙ‡ُ الْÙ…َÙ„ِÙƒِ الْÙ‚ُدُّوسِ
Dibaca tiga kali sebelum membaca doa :
Doa Solat Witir
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu,dan aku berlindung dengan kemaafanMu daripada balasanMu,
dan aku berlindung denganMu seperti pujiMu sendiri ke atas diriMu.
Maka segala pujian dan sanjungan sehingga Engkau redhai..
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu,dan aku berlindung dengan kemaafanMu daripada balasanMu,
dan aku berlindung denganMu seperti pujiMu sendiri ke atas diriMu.
Maka segala pujian dan sanjungan sehingga Engkau redhai..
Semoga bermanfaat
Friday, August 8, 2014
baru 6 bulan.. :)
baru 6 bulan kot tak jenguk blog ni..hehehe
tetiba rindu nk hapdet...
banyak sgt cite simpan dalam poket ni...sampai tak tau nk cite apa...
sume cite dah basi....la raya pulak dah...
selamat hari raya la buat semua warga blog...hihihi
Thursday, February 13, 2014
Saat Berpantang Aku
orang kata pantang betul2...nnti tua tak sakit badan sana sini...
tp pantang aku kali ni rasanya paling sibuk kot...
kerana kesibukan itu aku merasa kesakitan yg lama...
org sebulan 2 dah sembuh...dah boleh berlari...
tapi aku cam nak merangkak lagi jalan...sakit dalam perut...huhu
terlalu banyak bergerak...membongkok...ke hulu ke hilir...tgn krem dok pegang hp (balas msg)
xper la...tu sume aku buat demi anak2 n keluarga...makan ubat banyak2 pasni...
tengok tu..majlis konvo aku yg ke-3 masa dalam pantang...
2minggu berpantang pegi jugak konvo...bajet dah kuat kot..huhu
yer la...mungkin ni kali terakhir aku nk naik pentas konvo...
lain benar perasaan dapat naik pentas amik skroll...rasa sebak sangat...nk nangis pon ada...
tq chenta hati...
tq mummy n daddy
tq sisters & brother
the my lovely kids...
sume kesayangan ada masa konvo tu...
happy sgt walaupon kawan2 yg sama kelas sume dh grad...aku jek tercicir...ngeh2
sebulan berpantang kat shah alam...abes sesi konvo tu aku balik jengka sambung berpantang sebulan...bulan ke 3 blk shah alam semula...
cepat betul masa berlalu...
dan skang masih dalam mood utk sihatkan badan...ecehhh
Monday, February 10, 2014
Dari mana nak mula ~ jom tgk baby baru...
tak tau nk start dari mana...byk sgt story mory sebenarnya...
k la...kita start dari dapat baby baru...
anak ke-3...baby girl...
lahir pada 23 Oktober 2013
(kalo ikut due 28 oktober...sama besday ngan ibu dia...tp baby nk keluar awal seminggu)
Nursyasya Izzah Mohd Ikram
(Hospital UMRA Seksyen 13 Shah Alam)
Berat lahir 3.12kg (sama berat ngan kakak syaza dania lahir dulu...
lahir jam 5.39petang
abang ni mmg saaaayaaannngggg sangat ngan adik...
nk sayam...sayam...bila baring xmo sebelah adik...nk baring atas adik...huhuhu
kakak bawak2 habit dia dari kecik...
nk tido nk pegang tangan org...dulu pegang tangan ammar..skang nk pegang tangan baby...
haaa..pakat berebut nk baby...
soh baring..ibu letak adik atas kakak ngan abang...kena bg sama rata...adil yer...
syasya dh 3bulan lebih pon skang ni...
dah mula nk belajar2 pusing badan...
ibu n syasya...
nnti kalo rajin leh update lagi...daaaa
Friday, September 27, 2013
Bakal Menerima Orang Baru
amik mood tgk blog yg terbiar ni jap...hihi
mood dtg ngan citer anak2 lerr...
anak dara yg dah pandai demand...
anak teruna yg saaaaaannnngggaaaatttt manja....
soon...baby dalam perut lg...
InsyaAllah hujung bulan 10 baby kuar...xlama dah pon...
xsabar nk tunggu baby kuar nih...ibu pon xlarat dah nk jalan ke hulu kehilir....huhu
doakan semuanya selamat yer kawan2...thanks.. :)
Tuesday, August 27, 2013
Alhamdulillah...TAMATTTT!!!!!
Alhamdulillah...akhirnya abes jugak study aku di usia pra-emas..keh3
macam2 dugaan aku nk abeskan kali ni...
bukan snng nk study part time...dh byk mkn air mata kot..:p
bersyukur la org yg dpt buat full time tu plus dpt tajaan lagi...bahagiakan....huhu
sampai hampir2 aku nk kuburkan impian nk dapat sijil yg 1 ni...
study dari tahun 2009 sampai 2013...4 tahun baru berjaya abeskan...
orang dah sampai ke mana ntah dah time nih...
apa la yg ssh sgt nk buat buku kulit tebal ngan cd ni kan??? huhuhu
pasni pk nk amik degree la plak..keh3...
amik course lain dari IT...akan difikirkan... pk jek la kot.. :p
thanks pada chenta hati yg byk bg semangat n tolong aku siapkan keje sekolah...
teman aku berjaga tengah malam...layan karenah aku..
join cuti sama2 utk tolong check report..keh3
kadang2 bila aku stress dia plak kena marah...huhu...ampunnnn abg...
dan skang boleh focus pada kanak2 riang ni...
budak2 byk songeh...permata hati ibu n ayah...
tapi, xdapat join konvo september nih...terpaksa pospone tahun depan...huhu
yg pntg aku dpt naik stage konvo lagik..ahaks...
Wednesday, August 21, 2013
Dengarlah Bintang Hatiku
Baru ni ada citer Ijab dan Kabul kt tibi lakonan Adi Putra ngan Nora Danish...
tapi time citer tu aku kuar..xdpt tgk...
aku mintak chenta hati rakam siap2 kt astro tu...
bila free leh tgk citer tu...xcited sbb hero dia...hihihi...poyos jek kan... :p
time tgk citer tu, biasa la...kompem hujan nya aku ni...jiwa sensitip..sedih2 nih...huhu
time tgk ada la chenta hati sekali n anak2...
chenta hati sebok soh spy (dania) p tgk mata ibu...kuar air ke tak...sabor je la...
pg tadi chenta hati hantar email...mp3 lagu dalam citer tu... Dengarlah Bintang Hatiku...
tersentuh hati sanubariku...cheewaaahhh... tq laling...
DEMIESES - DENGARLAH BINTANG HATIKU
Dengarlah bintang hatiku
Aku akan menjagamu
Dalam hidup dan matiku
Hanya kaulah yang ku tuju
Dan teringat janjiku padamu
Suatu hari pasti akan tepati
Reff:
Aku akan menjagamu
Semampuku dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu
Dan ku takkan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Dengarlah bintang hatiku
Aku akan menjagamu
Dalam hidup dan matiku
Hanya kaulah yang ku tuju
Dan teringat janjiku padamu
Suatu hari pasti akan tepat
Reff:
Aku akan menjagamu
Semampuku dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu
Dan ku takkan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Aku akan menjagamu
Semampuku dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu
Dan ku takkan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Aku akan menjagamu
Semampuku dan sebisaku
Walau ku tahu ragamu tak utuh
Ku terima kekuranganmu
Dan ku takkan mengeluh
Karena bagiku engkaulah nyawaku
Karena bagiku….
Engkaulah nyawaku…
Monday, August 19, 2013
Salam Aidilfitri
Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga...
lama tak jenguk blog ni...huhu...tetiba mai angin nk update plak...
tema raya kami tahun ni adalah purple...tu pon pilihan anak dara tu ha...
memula aku ingat nk buat kaler mustard...pastu susah nk carik baju melayu ammar beli kaler hijau...
anak dara tak berkenan hijau...nk baju pink...
jenuh la p balik kedai nk tukar baju (saiz pon kecik sikit, tu pasal tukar jugak)...pink xder...yg ada purple bunga lace pink...nasib dia nak...ibu ngikut jek la kehendak anak dara tu...dah pandai memilih...
heh...cite asal usul tema plak dah...huhu
jom layan gambo raya ala2 syok sendiri dlm hp aku tu ha... :p
raya pertama - ketiga kami di kedah...
bersama chenta hati...jubah tu berasap jugak nk carik kaler purple...huhu
raya pertama tu asik ujan jek...ni tgh baru dpt kuar beraya sedara mara keliling
tak paham ngan anak teruna ni...main baby doll...sabor je la...
sebab umah sedara mara keliling umah tok wan...dan balik singgah lepak2 rehat2 sat...hihi
tu ha...dh siap salin baju...dah penat beraya...zzzzzz
sesi malam...
kakak yg kepenatan kutip duit raya...
mau beli play-doh katanya...kejap2 kira duit...huhu
masuk raya ke-2, mak sakit perut nokkk...
perut terkejut kot tetiba sumbat non-stop...maklum la bulan pose xmakan sgt kan...
tu ha daun jambu buat bekal p beraya...hihi
ni kat kampung belah sedara mara aku plak...
dekat jek ngan kampung ikram...pusing mai kami dari darah utara jugak....
ni raya ke-3...misi pulang ke jengka, pahang...
dari kedah kol 11am...smpai jengka kol 11pm....12jam dalam perjalanan...
esoknya aku xleh bangun..jalan mcm nenek bongok 3...urat pakat dok bersimpul..huhu...sadis3
dalam perjalan...nasib kete besar...boleh guling cam dlm rumah...
errkkk...xtvt wajib di hari raya...ber'candy crush'...
mintak nyawaaa!!!! huhuhu
oppss..terlebih sudaaa....
k uols...selamat hari raya semua... :)
Subscribe to:
Posts (Atom)





















































