Monday, June 22, 2015

Dia suami saya

dia suami saya..ahaks...
godek2 terjumpa gambar ni..
daaaaaa...babai...

Thursday, June 18, 2015

Fruity Shake Supplement by MYLuna


5 jam jek stock #FruityShakeSupplementbyMYLuna dah sold out
MYLuna uol...

Cara mudah untuk kekal sihat dan cantik ialah dengan mengamalkan : #FruityShakeSupplementbyMYLuna sehari 1 atau 2 kali & banyakkan pengambilan air putih

Cara solat tarawih bersendirian dirumah

Cara solat tarawih bersendirian dirumah

pic sumber : google

Bijaksananya Allah swt.. wanita sebenarnya tidak digalakkan untuk bersolat jemaah di surau atau masjid.. orang perempuan lebih afdal solat di rumah dan pahalanya adalah lebih besar..
Selain menghindar diri dari fitnah,  wanita yang solat di rumah dapat berehat rehat di dalam melakukan ibadah solat sunat seperti sunat terawih...sangat bersesuaian dengan diri mereka yang sudah keletihan menguruskan rumah dan keluarga.
Bagi yang baru nak berjinak solat tarawih dirumah, meh tengok caranya..

Cara Solat Sunat Terawih Bersendirian Di Rumah
Niatnya  :
أ ُصـَــلـِّــى سـُــنـَّـَــة َ الــتـَّـَــرَاو ِيـْــح ِ رَكـْــعـَــتـَــيـْــن ِ لـِــلـَّـَـه تـَــعـَــالـَــى
“Sahaja aku solat sunat tarawih dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”

Bilangan rakaat suka hati.. buatlaa yang termampu.  
Paling ringkas buat 13 rakaat, 10 terawih dan 3 witir. Lakukan setiap 2 rakaat satu salam dan seterusnya.  Witir pula, 2 rakaat 1 salam dan witir 1 rakaat 1 salam.

Apa yang wajib adalah surah al Fatihah, surah surah berikutnya adalah pilihan kita dan ia adalah sunat. 

Segala bacaan di luar solat, seperti salawat, doa dan periwayatan khalifah tidak termasuk amalan solat tarawih, tetapi hanya selingan antara solat. Tidak ada larangan untuk bersalawat atau berdoa, jika cara dan adab melakukannya baik. Dan ia tidak menjejaskan solat tarawih jika ditinggalkan.

NOTA:
Sekiranya solat sendirian di rumah, maka bolehlah membaca surah panjang atau ayat Quran sebanyak-banyaknya. Namun sekiranya berjamaah di masjid umum, maka pendapat yang terpilih ialah bacaan imam haruslah ringkas, yang terdiri lima atau enam ayat untuk satu rakaat. Perkara yang perlu dijauhi ketika mendirikan solat sunat, apa jenis solat sunat pun, ialah menjauhkan sikap riya’. 
Hal ini ditegah Allah: “Celakalah (orang yang solat) yang mereka menunjuk-nunjuk. (al-Ma’un :6)

SOLAT SUNAT WITIR
Solat Witir adalah salah satu solat sunat yang sangat dituntut untuk dikerjakan.
Hukum solat Witir adalah Sunnat Muakkad. Jumlah maksima solat witir itu ialah 11 rakaat (6 salam), sebaik-baiknya 3 rakaat (2 salam) dan sekurang-kurangnya satu rakaat sahaja.

Niat Solat Sunat Witir Dua Rakaat
أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
"Aku solat sunnat witir dua rakaat kerana Allah Taala"

Niat Solat Sunat Witir Satu Rakaat
أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَةً لِلهِ تَعالىَ
Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala"

Zikir Selepas Solat Witir
سُبْحَانَ اللَّهُ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ
Dibaca tiga kali sebelum membaca doa :
Doa Solat Witir
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu,dan aku berlindung dengan kemaafanMu daripada balasanMu,
dan aku berlindung denganMu seperti pujiMu sendiri ke atas diriMu.
Maka segala pujian dan sanjungan sehingga Engkau redhai..

Semoga bermanfaat

Friday, August 8, 2014

baru 6 bulan.. :)

baru 6 bulan kot tak jenguk blog ni..hehehe
tetiba rindu nk hapdet...
banyak sgt cite simpan dalam poket ni...sampai tak tau nk cite apa...
sume cite dah basi....la raya pulak dah...

selamat hari raya la buat semua warga blog...hihihi



Thursday, February 13, 2014

Saat Berpantang Aku

orang kata pantang betul2...nnti tua tak sakit badan sana sini...
tp pantang aku kali ni rasanya paling sibuk kot...
kerana kesibukan itu aku merasa kesakitan yg lama...
org sebulan 2 dah sembuh...dah boleh berlari...
tapi aku cam nak merangkak lagi jalan...sakit dalam perut...huhu
terlalu banyak bergerak...membongkok...ke hulu ke hilir...tgn krem dok pegang hp (balas msg)
xper la...tu sume aku buat demi anak2 n keluarga...makan ubat banyak2 pasni...

 tengok tu..majlis konvo aku yg ke-3 masa dalam pantang...
2minggu berpantang pegi jugak konvo...bajet dah kuat kot..huhu
yer la...mungkin ni kali terakhir aku nk naik pentas konvo...
lain benar perasaan dapat naik pentas amik skroll...rasa sebak sangat...nk nangis pon ada...

 tq chenta hati...

 tq mummy n daddy

 tq sisters & brother

the my lovely kids...

sume kesayangan ada masa konvo tu...
happy sgt walaupon kawan2 yg sama kelas sume dh grad...aku jek tercicir...ngeh2

sebulan berpantang kat shah alam...abes sesi konvo tu aku balik jengka sambung berpantang sebulan...bulan ke 3 blk shah alam semula...
cepat betul masa berlalu...
dan skang masih dalam mood utk sihatkan badan...ecehhh