Tuesday, April 20, 2010

uri di bawah





alang2 aku dah carik info pasal uri di bawah ni kan...
meh nak share ngan kawan2...

punca:
tiada di ketahui punca kedudukan uri di bawah (plasenta previa)...sape ada info leh la share yer...

Masalah ini boleh dibahagikan kepada empat peringkat iaitu:

  • Jenis I atau uri rendah. Uri terletak pada bahagian paling bawah rahim (uterus) tetapi tidak sampai ke pangkal rahim.
  • Jenis II atau pinggiran. Uri menyentuh bahagian atas pangkal rahim, tetapi tidak menutupinya. Bagaimanapun, kumpulan wanita yang ada masalah seperti ini masih perlu menjalani pemeriksaan dari semasa ke semasa.
  • Jenis III atau separa. Uri menutup separuh pangkal rahim.
  • Jenis IV atau lengkap. Uri menutup seluruh pangkal rahim.

Jenis I dan II dikenali sebagai plasenta previa minor, manakala jenis III dan IV dikelaskan sebagai plasenta previa major yang sering menyebabkan pendarahan membimbangkan.

Namun, bukan semua kes uri di bawah dipanggil plasenta previa. Jika kandungan kurang daripada 28 minggu, masalah ini dikategorikan sebagai uri rendah dan hanya selepas kandungan memasuki 28 minggu dan masalah ini berterusan baru ia dipanggil plasenta previa.

Komplikasi

Jika anda mengalami masalah plasenta previa, doktor akan memantau kesihatan anda dan bayi dalam kandungan untuk mengurangkan komplikasi seperti:

  • Pendarahan yang banyak.
  • Kelahiran pra matang (tidak cukup bulan).
  • Kedudukan uri di bawah juga boleh menyebabkan kedudukan bayi menjadi tidak betul, sama ada menyongsang atau melintang, terutama bagi wanita yang mengalami plasenta previa major. Malah, masalah ini meningkatkan risiko wanita untuk mendapat masalah plasenta akreta.
  • Plasenta akreta (uri tertanam dalam dinding rahim dan ia sukar tercabut secara semula jadi apabila bayi dilahirkan). Jika keadaan serius, doktor terpaksa menjalankan pembedahan pembuangan rahim untuk menyelamatkan nyawa ibu. Plasenta akreta tidak boleh dibiarkan kerana ia menyebabkan pendarahan berterusan selagi tidak dikeluarkan. Bagaimanapun keadaan ini jarang berlaku.
  • Plasenta abruptio. Uri terpisah atau tercabut dari dinding rahim sebelum sampai waktu melahirkan anak. Ia boleh menyebabkan bayi mengalami kesesakan akibat ketiadaan bekalan oksigen dan nutrien. Malah, keadaan ini mengakibatkan pendarahan yang membahayakan nyawa ibu dan bayi. Walaupun ia boleh terjadi kepada wanita yang tiada masalah plasenta previa, masalah ini jarang berlaku.


Adakah ia membahayakan bayi anda?

Masalah uri rendah secara umumnya tidak mendatangkan bahaya pada bayi. Namun jika menyebabkan pendarahan, ia boleh mengakibatkan bayi turut mengalami masalah kekurangan darah.

Pendarahan boleh berlaku bila-bila masa bermula dari kandungan berusia 28 minggu hingga sebelum bersalin. Masalah ini juga boleh menyebabkan seseorang wanita terpaksa bersalin awal (tidak cukup bulan atau kurang 36 minggu).

Lebih membimbangkan, pendarahan banyak yang berlaku ketika kandungan kurang daripada 26 minggu boleh menyebabkan keguguran. Malah, si ibu boleh meninggal dunia jika dimasukkan ke hospital yang tiada bekalan darah.

Rawatan dan penjagaan bergantung kepada masalah dihadapi, sama ada pesakit perlu berehat di atas katil, memerlukan pemindahan darah atau menjalani pembedahan Caesarean. Bagi pendarahan akut (banyak dalam masa singkat), pesakit perlu dimasukkan ke hospital dan pemeriksaan rapi dilakukan untuk memastikan ia tidak berulang.

Malah, pesakit mungkin terpaksa menerima bekalan darah jika pendarahan terlalu banyak. Namun, dalam kebanyakan kes, di bawah pengawasan doktor, wanita boleh meneruskan kehamilan sehingga bayi cukup matang untuk dilahirkan.

Bagi wanita yang ada plasenta previa tetapi tidak mengalami pendarahan, mereka masih perlu berehat di hospital sehingga bayi cukup matang (antara 36 hingga 38 minggu kehamilan) untuk menjalani pembedahan.

“Wanita yang mengalami masalah ini dinasihatkan memilih hospital yang ada bank darah dan kelengkapan mencukupi. Wanita juga perlu memaklumkan doktor mengenai masalah yang dihadapi jika membuat pemeriksaan di tempat lain.

“Hospital akan menyimpan bekalan darah untuk pesakit dan memberi suntikan pada wanita yang pernah mengalami pendarahan. Suntikan ini diberikan sebelum minggu ke-34 kehamilan untuk mematangkan paru-paru bayi. Jika berlaku pendarahan lagi, doktor akan segera melakukan pembedahan Caesarean,” katanya.

Masalah plasenta previa bukan penghalang untuk anda mengandung lagi kerana tidak semestinya perkara ini berulang. Malah, anda juga boleh mendapat anak sihat dan comel seperti orang lain.

Namun Dr Fatima menyarankan wanita yang ada sejarah plasenta previa supaya menjarakkan kehamilan sekurang-kurangnya dua tahun. Justeru, persediaan minda penting. Cari maklumat lanjut mengenai masalah ini supaya anda faham dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan, termasuk komplikasi serta rawatan yang ada.

Sebaik mengetahui anda mengandung, bincang dengan doktor mengenai langkah yang perlu anda lakukan untuk mengelak pendarahan. Anda juga mungkin terpaksa mengurangkan aktiviti seks atau mengelakkannya langsung jika berlaku pendarahan.

Kumpulan berisiko

  • Terlalu kerap mengandung dan kehamilan yang terlalu rapat.
  • Pernah menjalani pembedahan Caesarean ketika melahirkan anak terdahulu.
  • Pernah menjalani pembedahan untuk membuang fibroid.
  • Mempunyai luka pada rahim.
  • Pernah menjalani dilation and curettage D & C (selepas menggugurkan anak) yang menyebabkan rahim luka dan berparut.
  • Mengandung pada usia terlalu muda (belasan tahun) atau lewat (melebihi 35 tahun). Risiko bertambah tinggi dengan peningkatan umur.
  • Pernah mengalami masalah plasenta previa pada kandungan terdahulu.
  • Mengandung anak kembar.
  • Merokok atau mengambil dadah.


sini ada seorang ibu yg share pengalaman dia

kat sini pon ada info pasal tu

5 budak comey:

Siti said...

thanks for sharing. siti belum ada pengalaman lagi gengan iru kat bwh ni. harap2 takde apa2 la kan.

Anonymous said...

Tq for d info. Huhu...masa kdgan 20mgu dulu doc pon bg tau uri sy kat bwh. Doc ckp still ada ada masa lagi utk berubah kedudukan. Harap2 nxt appmnt bln 5 nnt uri dh naik sket.

eB ezrin said...

ala takutnyer... dh la scan ari tuh baby songsang... hu3

Unknown said...

siti:
harap sume ok kan...

anon:
akak ada wat pape x..amik ubat ker..p buat air penawar ker..huhu

mamaaerish:
bb xmo pusing dah ke kak..huhu

Anonymous said...

Saya risau bila sebut uri bawah.Saya ade pengalaman anak ke-3 ,dapat detect uri bawah masa kandungan 32mggu.Itu pun detect by scan,alhamdulillah tiada pendarahan.kena jadi penghuni hospital sampai kandungan 38mggu baru saya malahirkan anak secara pembedahan.Sekarang ni saya mengandung anak ke-4,tu yg risau takut sejarah berulang.Kalau lah tau punca uri bawah & cara mengelaknya kan bagus...ape-ape pun saya berdoa moga ianya tidak berulang,kesian kat anak2,kalau saya kena tinggat kat hsptl.Walauapepun..saya redha...moga dpt melahirkan anak ini dengan selamat bln Okt ni..Amin