Friday, November 23, 2012

Hari ke-10 Berpantang

salam jumaat...salam nak hujung minggu...hehe...
hari ni masuk hari ke-10 aku berpantang...
3hari pertama mak a.k.a cik su temankan anak kesayangan dia ni kt umah aku ni...
cik su jaga makan minum aku...siapkan air mandian aku...tinggal x mandikan jek...
waaa...tetiba rindu mak la plak...
tenkiu tok kaq sbb pinjamkan cik su...muaahhh...

bila dah dok sensorang ni (selalu pantang ada mak kan...)
sume wat sendiri...ok la..badan dah sihat sikit...
sakit ker??? xder la sakit sgt...cuma kt perut tu ada rasa denyut2 sikit...
yg paling penat kesan ubat bius tu sgt kuat utk aku...badan lemah..cepat menggeletar n penat...huhu
kata doktor ubat tu xleh nk p kt lemak..yer la..lemak pon xdak..:p

wajib stokin..xtau kenapa bila aku bukak stokin ni..sejuk dia lain macam...

org kata kat aku...org pantang gugur ni 3x lg kene jaga dari pantang bersalin czer...pantang czer 3x lg kene jaga dari pantang bersalin normal...
aku ikut je la dah org cakap camtu...riso plak nnti baru umur 40tahun dah sakit sana sini..
ni baru 30 tahun pon dah rasa sakit2...ishhh3...

SEBAB???

sume mesti bersebab kan....

ni pinjam jap dari blog ice (tukang urut sekitar s'ngor/kl...dia leh mai umah) yg mai mengurut aku baru2 ni...

" Berpantang untuk wanita yang keguguran adalah lebih serius dari berpantang untuk wanita yang bersalin normal, hatta bersalin pembedahan. Sebab keguguran itu diibaratkan seperti buah mangga muda yang belum masak, direntap dari dahan. Manakala bersalin adalah seperti proses dimana buah mangga masak itu gugurnya secara sendiri."
Korang suka makan mangga muda kan...cuba kalau korang rentap mangga muda ni...best kan...? tapi cuba korang bayangkan yg korang rentap tu adalah janin yang keguguran dan yang tangkai dan pohon ituadalah rahim kita. Sakit tak?

seminggu hadap menu ni...
nasi kosong...ikan goreng (aku xlalu nk telan ikan bakar)...ngan sawi rebus lada hitam...
bila lapar telan air milo ngan biskut...
boring pon telan jugak...xleh biar perut kosong...nnti cik su marah...hehe

sblm balik hari tu...cik su dah bg syarahan percuma...
jangan itu...jangan ini...jaga itu...jaga ini...
anak2 jaga..jgn gasak sgt ngan diorang (yg ni ssh skit nk jaga..tambah2 dak ammar tu...suka sgt landing atas perut...ammar masih menyusu kt umah...xtau la ada ke x susu..:p )

sekali tu boring hadap ikan jek hari2...
aku pon panggang ayam guna kuasa pemanggang ajaib...
letak atas dapur masuk bilik lupa diri...
ajaib bila tengok dah hangus...hahahha...
telan je la nak xnak...dah lapar sgt...:p

cuti ada berbaki 4hari kt umah ni...pastu den kene masuk opis balik....
harap dah sihat sepenuhnya nnti...
lupa lak...doktor kata kalo nifas belum abes dlm 10-14hari kn jumpa dia balik....
dia riso jd kot lain...kot mana aku xpasti lak...harap nifas dh xder sblm hari ke14 ni...

k la korang...selamat berhujung minggu...
sepanjang berpantang ni saya di s.alam jek...xkemana2 pon....
terima kasih pd kawan2 yg mendoakan kesihatan dan bertanya khabar saya...terharu sgt nyahhh...
tenkiu2...sayang korang sgt.....muahhhh...

9 budak comey:

Aidanisme said...

patut la tak on sametimes..
ms aida dulu mak mertua soh mandi setiap 2 jam, tak boleh badan panas sgt, sejuk sgt katanya.. huhuhu..

semoga sihat cepat.. :)

Nens Collection said...

selamat berpantang kak, saya pon pelik bila kak et ngandung...hehe..rupanyer keguguran..xpe kak ade hikmah disebaliknyer kan..;)

take care sis..;)

Eliss Mie said...

sedap jugak orang jaga time pantang ni. hr tu aku yg sebelum ni ectopic tu ,mak aku dtg 2 minggu jer. minggu ke tiga aku dh boleh bawak keta gi sana sini. hahaha. bengong btol :p tp ectopic dpt cuti sebulan, bosan gila.

♥ Elin ♥ said...

kena pantang mcm biasa ker kak?

Irsya Healthy House said...

get well soon.. pantang elok2 :) if kak et nak cuba amik vitamin tambahan,(tambah2 pas abortion ni kan, nk bg bdn btenaga blik) boleh la ke blog saya.. :)

Ad said...

moga cepat baik eT

Aleyn said...

Selamat berpantang...semua sudah tersurat...semoga u tabah dan redha. Take care.

iera said...

laaa..kak et..iera baru tahu je.apepun jaga kesihatan baik2 tau.pantang betul2 supaya rahim tu cepat sembuh.

Myra Jay said...

Take care ye kak..

Moga cepat sembuh... :)