Friday, January 4, 2013

Bermulanya Dunia Baru Kakak...

meh nk cite pasal nursyaza dania jap...kakak ni dah lama semangat nak p sekolah...
asik dok sebut nk p sekolah...n xsabar2...
blom tau apa makna sekolah sebenarnya..tu pasal semangat...ok biarkan semagat itu...

DAY 1
tiba hari yg ditunggu2 tu...1st day pd 3hb jan 2013...
bangun pagi...mandi..n siap2 segala keperluan utk ke sekolah...

 uniform sekolah dania...tadika dzul iman smart khalifah seksyen 2...

 sampai jek sekolah teacher pakaikan nama besar2 tampal kt tudung...
teacher pon pakai nama gak kt tudung...
senang nk kenal n panggil nama...

ibu dah dok sekali ngan dia kejap...ada la dlm 10min kot...
pastu aku ckp nak blk...dania angguk...
siap salam cium tangan plak...bagus budak ni...huhu

 ni aku dah tunggu kt luar tadika...
dania dah start mengalir air mata...tgk org keliling...
gambar xclear plak sbb aku zoom...huhu

 sedih plak aku tgk anak aku tu nangis sorang2 kt situ smbil pgg botol air pink dia tu...huhu
perasan ada gak teacher mai pujuk...pon dia tolak xmo...
nangis lg sorang2...

dlm kol 9pg tu aku balik...siap anto kete service bagai...
dlm tgh kol 12 tu teacher dia call kata "syaza dania asik nangis jek...xmo tido..xmo duduk..mkn pon xberapa nak...kesian sgt tgk" kata teacher nya...
hajat tu mmg nk p jenguk la dlm kol 1 ke...kol 2 ke...tp aku pk2 alang2 tunggu je la smpai ptg...

dalam kol 5ptg tu dh p amik...dia dah siap mandi..
bezanya masa amik dia kt umah babysitter muka happy siap berbedak n ada mknn kt tgn...
tp kali ni muka sembap giler...mata merah2 n bengkak2 sbb byk nangis...
dah xder bedak kt muka sambil galas bag...kesian kakak...
nampak jek muka aku kt pintu tu terus dtg lari peluk aku...
kata teacher dia kejap nangis kejap berenti...kang teringat nk blk dia ngangis lg...
masuk jek dalam kete terus mntk susu...mata dah lali2..mamai ngantuk sgt dah penat meraung seharian...
aku dah bg hadiah spec mata princess pink lagik...
tertido sepanjang perjalanan blk umah tu smbil minum susu n pakai spec baru..huhu...
byk soalan aku tanya ngan dia...jawapan dia 1 jek.."tak tau"...xder mood n dh letih sgt tu...
ada la dekat sejam kot tido dlm kete...p carik keawteow grg kegemaran dia dulu...

 ni malam dah kol 1030pm pon xtido lagik...
sepanjang malam dok menyendeng kt aku kata xmo p sekolah...
dok ulang ayat yg sama jek sepanjang malam tu... "ibu...kakak xmo p sekolah..."
aku pon dah pujuk macam2 xjalan jugak...lg aku pujuk..lg dia bg ayat sama xmo p sekolah...huhu..
tgk ayah pon ayat yg sama dia cakap.."xmo p sekolah"

mlm tu dlm kol 11pm jugak dia baru tido...
xlama tido dia ngigau2...meracau2 sambil nangis kata xmo p sekolah...
aku hug dia...gosok blkg dia....pastu tertido...xdan kejap meracau lg kata xmo p sekolah...
aku dh ssh hati sgt dah xleh tido jugak mengenangkan masalah ni...
kejap2 dia nangis...pastu tido...tgk jam dh dekat kol 1pg pon...

terjumpa kt bawah ni dlm 1blog..sorry sgt xingat dah blog mana...
Sebagai ibu, banyak berdoa untuk kesejahteraan anak. Selalu membaca surah as-Syura ayat 19 dan Ali Imran, ayat 200 untuk melembutkan hati anak dan supaya mereka senang belajar. Puan juga boleh amalkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum dan Ya Latif’. 
Ada juga petua yang mengatakan supaya membacakan doa dan harapan kita pada ubun-ubun anak ketika anak baru lelap. Sebagai contoh puan boleh nyatakan harapan supaya anak suka ke sekolah, berkeyakinan diri, mudah bergaul dan tidak menangis lagi. Ia dikatakan membantu membentuk peribadi anak seperti diharapkan.
aku cuba kaedah berbisik kt telinga anak...
time bisik tu aku pesan ngan dia....jd anak yg baik...dgr ckp ibu n ayah...bla3...
bila part aku sebut "rajin p sekolah" terus dia bangun mengamuk kata xmo p sekolah...
adoyai...pujuk lg aku soh dia tido....


DAY 2
pagi hari ke-2 aku kejutkan dania soh bangun siap2 p sekolah...
dia start nk nangis dah xmo p sekolah...
bila aku cakap nnti aku teman dia kt sekolah baru la dia nk bangun mandi n siap2...

 muka bahagia sbb mengharap ibu temankan dia kt sekolah tu nnti...

bila dah smpai sekolah tu tgk ada teacher ngah bersusah payah pujuk budak2 yg menangis...
jenuh gak keje tadika ni kan...
kalo xder kesabran yg tinggi jgn la korang nk keje kt tadika...
kang xpasal2 jd kes plak sbb xcukup sabar...

puas jugak la aku memujuk dak dania ni masuk dalam tadika tu...
dia ikut sorang teacher tu jek nama teacher ika...
mungkin sbb masa registration n amik uniform jumpa ngan teacher tu....
teacher lain sume dia xmo...memilih plak dak ni...
mcm2 la bg belon la apa la nk soh dia masuk...last2 terpaksa la aku guna ayat ala2 ugutan sikit...
dania ni takut ngan binatang..tambah2 yg selalu jinak2 ni kucing la kan...
aku takutkn dia kalo xmasuk nnti kucing dtg gigit kaki...
dgn berat hati dia masuk la jugak kt dalam...muka dah cebek2...adoyai...
aku nmpk muka dia ikut celah2 grill tu dh start nangis...
teacher dia pon tutup ngan langsir supaya dania xnmpk aku lg...

2 3 kali gk la teacher tu ckp terima kasih kt aku...
sbb nk soh aku balik...ok xper aku faham...

ni ha muka sang ibu kene halau dari tadika...haha...
tp dari pagar luar ni pon aku boleh dengar suara dania meraung nak balik...sayu hati ni rasa...
sabar...sabar...sabar....huhu
act ngah tunggu ikram mai amik...dia p anto ammar jap kt umah babysitter...

dlm 2hari ni mmg hati xtenteram lgsg...ssh hati aku ni memikirkan anak yg sepanjang kt tadika tu asik dok nangis...kesian jugak...letih badan..letih minda...trauma plak jadinya...
aku lemah tgk air mata anak aku yg mengalir minta belas...
tp aku terpaksa demi masa depan dia...
yes...umur nya baru 4tahun....kecik lagi...
tp aku nk dia belajar berkawan...belajar la sayang...belajar mengenal dunia lain...
harapan yg sgt tinggi sang ibu ni...

susahnya hati ni...harap jugak teacher2 tu sabar layan dania...


6 budak comey:

Umialya said...

sebaya alya ya?, xper.. pujuk pelan2

iera said...

aduhaiii..sedihnye hati.sayu je hati bile dengar anak menangis kan?huhuhu..iera lak sedih..

Atia Adina said...

alahai...sedihnya aku baca kisah ko ni.....dania sebaya atia....time baca tu terkenang kat atia....huwargh.....sangat sedih.....dia tak nak tu....tak yah lah paksa dia eT....dia baru 4 tahun....takut nanti dia trauma plak disebabkan benda ni...

Eliss said...

alahai kesiannya. nanti lama2 dia ok la tu. nuha dulu hampir 7 bulan aku htr dia pagi2 gi kelas, orang lain semua drop jer kat situ tapi berkat kesabaran sang ibu akhirnya nak jugak dia suh aku drop dengan rela hati. senang kerja mak. tahun ni 5 tahun dah.x der masalah nak pi sekolah dah . sabar yer et. pandai2 la cikgu tu nanti pujuk dia.

aizuemi said...

hehehe.. tu umuq 4 tahun . anak den umo tak smp setahun ni pun tiap² pg meraung tanak g school (taska) . syahdu sungguh rasa hati setiap kali nk tinggalkn dkt school tu..

mama_izz said...

aduhhh sayu nyee etyy...sebakkk...serius sebaya anak teruna ku yg baru 3 bulan masuk 3 tahun dan yg masih manja...tabahla hati wahai si ibu...niat hati nk hantar tahun depan 5y..macam mana la agaknyee...