Monday, January 16, 2012

BukaN CeriTa oMbak RindU

Pantai Cahaya Bulan merupakan salah satu pantai yang terkenal di negeri Kelantan, Malaysia. Ia terletak kira-kira 10 km dari Kota Bharu dan merupakan kawasan pendaratan tentera Jepun untuk menyerang British pada 8 Disember 1941. Pada suatu ketika, pantai ini dinamakan Pantai Cinta Berahi, suatu nama yang dikatakan diberi oleh seorang askar British ketika dia di pantai ini pada masa Perang Dunia II. Pada masa itu, askar tersebut sedang menderita kerana cintanya tidak berbalas. Sesetengah orang tempatan masih menggunakan nama lama ini pada hari ini, walaupun mereka lebih suka merujuk kepada pantai ini sebagai PCB.
Persisiran pantai ini adalah sejauh 1.2 kilometer. Pantai ini terkenal kerana kawasannya panjang dan lebar, dengan pasir yang cantik dan air yang jernih. Deretan pokok ru dan pokok kelapa pula menambahkan lagi kecantikan pantai ini. Oleh itu Pantai Cahaya Bulan telah menjadi tempat perkelahan yang popular di kalangan keluarga-keluarga tempatan, khususnya pada hujung minggu. Pantai ini lengkap dengan kemudahan untuk para pengunjung, terdapat pilihan hotel, chalet, kawasan perkhemahan, kedai makan dan gerai, dan tandas awam.
Perjalanan ke pantai ini dari Kota Bharu akan membawa pengunjung melalui satu pekan Melayu tradisional . Ini adalah kawasan kraftangan yang penting di negeri untuk pencetakan batik, penenunan songket, dan pembuatan layang-layang serta loyang.
tetiba aku jadi pengkaji sejarah kan...hehe...
yerla..mana xnyer...cane la pantai tu leh jadi nama cenggitu???maka mari la kite bergoogle jap...
okeh...meh layan gambar kt PCB...layan ombak PCB...ombak rindu layan kt tibi la...hehe...
yg ni jek ada amik gambar...
tang kami p wakaf che yeh ker.... pasar siti khadijah ker...lupa plak nk amik gambar...

takut2 org soh diri elok2 nk amik gambar...angin sg kuat...

layan je la tgk org dok main layang2 tuh...

panas terik walaupon kol 6pm...tu yg smpai pejam mata amik gambar..hehe

punya la panas...smpai xnmpk ayah ngan ammar...aku tekan jek punat camera tu...hehe

layan angin....

ombak dia kuat sangat...air pon dah jadi kaler pasir...

dok la ngan ayah...ibu xlarat nk dokong...hahaha

dania soh ibu amik gambar bobob...



pasal la jemah tuh camtu...haha

pastu layah masak goreng tepung kt tepi tuh...best tau...

air wajib dania...sirap...hehe

laksam ni tukang kedai xjual..tp diorang p belasah order...serba salah org tu nk bg...haha
dia wat untuk makan sendiri jek...layan kan je la...

6 budak comey:

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

indah btol kejadian ALLAH ni kan, kalau tgk pantai jerk rasa tenang.
cantik la gmbr 1st - dania posing belakang pantai n nmpk awan biru tu.
pic ammar ngan ayahnye tu pun cantik w/pun x jelas nmpk muka..

sHi Ma said...

xpernah smapi negeri cik siti wan kembang nie... teringinnya...

best jalan2 ngn keluarga kan.. :)

~izan~ said...

ni dasyat ni,org tak jual tp ko nak beli jugak.lps ni kalau org tu nmpk korang,mesti nyorok haha! padahal nak bagi duit kat depa tu ekeke

Atia Adina said...

hahahha....PCB ni dekat ngan umah mertua aku.....

|| NaFiRaa || said...

sedapnye laksam tuh.. makan lak panas2..perghhh..terangkat!

Zefa NorAsmara said...

Sonoknya g Kelantan.. kamini balik2 Ganu, balik2 Ganu (sebab ayah Yusuf org Ganu).. entah bila nak bercanda kat PCB tu.. huhu..