Friday, October 2, 2009

Kata orang tua2 [part 1]

org melayu kite nih dari dulu femes ngan adat dan pantang larang...
tp aku perasan org skang ni mmg dah xamik kesah pasal adat dan pantang larang nih termasuk la aku..
ada sesapa leh tolong jawab kenapa ada nyer adat n pantang larang dari orang dulu2 nih..
aku tau la sket2 tp xder la ikut sgt....
lg byk adat n pantang larang aku xtau sgt..
paling dijaga adat n pantang larang time aku berpantang dulu..
bila kt umah mak mertua xder la aku jaga sgt pasal pantang larang nih..
tp bila dah balik berpantang kt umah mak aku...macam2 xleh..xkisah dari bab makan, pakai, sume la...


bab makan:
aku teringat nk mkn cucoq pisang, mak xbg..leh menangis aku tgk cucoq tu 1-1 abes dlm pinggan tuh..sekali sekala aku curik mkn kek pisang..haha..xtahan daulat tol...cendawan pon aku curik mkn gk..time tu mmg ngah pesta cendawan kt kg aku...sabo je la..

bab pakai:
aku selamba kodok pakai t-shirt nipis sampai siap leh sinsing lengan...
mak aku bising la org pantang kene pakai baju sejuk tutup abes badan tu bg panas..anak dia ni kan anak yg 'patuh'...panas la mak...xpayah la baju2 tebal tuh...

bab badan:
mak aku ni punya la dok panaskan tunku nk bg aku guna..aku pon xreti nk guna cane..alih2 tunku tu sejuk sendiri jek..berat tau tunku tuh...patah lengan aku ni sape nk jawab...muahaha

bab anak:
mak aku (cite mak lg kan..haahaha) punya la balut baby rapat2...bedung...aku kesian tgk baby tu panas berpeluh (cam la baby 2 ckp dia panas kan???...hehehe)...ibu dia yg berhati penyayang nih bukak kan la bedung tuh bg baby bebas..hahaha...bagus x aku...

byk lg la bab yg aku xikut...
mak aku kata sakit nnti bila dah tua...skang mmg la xrasa sakit...
bila aku balik raya kt kedah baru nih sume org tanya aku dah mkn ke laksa...org ada anak kecik ni xleh mkn laksa sampai anak umor setahun...tp aku bese la jawab...kadang2 saya pantang la...hehe..maknanyer...saya nk makan jugak itu laksa...ini kan hari raya...muahaha

nnti aku sambung bab lain plak...

3 budak comey:

Mrs. Asida said...

nnti ko dh tua, bru ko ckp.."ruginya aku tak tahan sabo dulu, skrg thn lh aku ngan sakit2 ni" wakaka...

aku blik kg itu hr pun kena gak. xnyahlh amik mangga tuh, kak ida x leh mkn smpai arisha setahun. aiseh musim mangga lk tuh. yg panas hatinya, kakak aku leh bwk blik, siap dikaitkn lagi. huhuhu

Mrs. Asida said...

komen untuk blog budak kecik Dania.. aku nk posting x leh lagi..ada error sikit. :)

cantik blog ni. Tuan punya pun cantik... hehe rajinnya ibu dania wat blog khas utk dania... kalau aunti asid buat untuk ashraf n arisha.. dasyat 6 website kena handle... hehe
welcome my dear.. :)

eT said...

kene byk sabo la...nama pon ngah pantang kn..

dania pon nk blog gk..hehehe...ibu dia ngade lebey...