Friday, August 7, 2009

aku rasa takut!!!

dikala aku wat keje ni mcm2 cite h1n1 aku dengar..
dari media elektronik...media massa...email...arakian mulut2 org pon sume dok cite pasai h1n1 nih..tambah lg aku yg dok kolej ni, terdedah dgn org sakit bila terpaksa bawak diorang p dptkan rawatan...
dari dok cite punca sampai cite org kene penyakit...yg mati pon dah meningkat...
aku jadi takut sesgt..
ngah wat keje pon dok pikir pasal penyakit tuh...
takut la..kalo dari cite org sakit tu merana sampai tergolek2...
kalo budak kecik kene cane la gayanyer...
hmm..mcm2 akhir zaman ni...
YaAllah..jauhkan la kami dari malapetaka...


DOA UNTUK MENGELAKKAN RACUN, SANTAU DAN PENYAKIT
أعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ
Maksudnya :" Aku mohon perlindungan dengan perkataan Allah yang sempurna dari kejahatan apa yang diciptakannya”.

DOA AGAR TERHINDAR DARI BERBAGAI KEJAHATAN

اللَّـهُمَّ رَبَّ السَّمَوَاتِ السَّبْعِ و رَبَّ الأَرْضِ، وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، رَبَّنَا وَرَبَّ كُلِّ شَيْءٍ، فَالِقَ الْحَبِّ وَالنَّوَى، وَمُنْزِلَ التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ وَالفُرْقَانِ، أَعُوذُبِكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْءٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهِ، اللَّـهُمَّ أَنْتَ الأَوَّلُ فَلَيْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ، و أَنْتَ َالآخِرُ فَلَيْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ، وَأَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ، وَ أَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُونَكَ شَيْءٌ، إِقْضِ عَنَّا الدَّيْنِ، وَأَغْنِنَا مِنَ الفَقْرِ

Ya Allah , Tuhan langit yang tujuh, tuhan bumi, tuhan arasy yang agung, Tuhan kami dan Tuhansegala sesuatu , pembelah biji dan benih , tuhan yang menurunkan taurat , injil dan al-Furqan ( al-Quran ), aku berlindung kepadaMu dari segala kejahatan yang Engkau pegang ubun-ubunnya, ya Allah engkaulah yang pertama tiada sesuatu sebelumMu, Engkaulah yang paling akhir, tiada sesuatupun sesudahMu. Engkaulah yang Zahir, tiada sesuatu yang lebih hebat dariMu, dan Engkaulah yang batin, tiada sesuatupun yang tersembunyi dariMu, tunaikanlah hutang kami dan cukupkanlah keperluan kami .
[12]

DOA WAKTU DITIMPA MUSIBAH

إِنـَّا ِللَّـهِ وَإِنـَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللَّّـهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا

Maksudnya : Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku)


BACAAN KETIKA TAKUT
اللهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِهِمْ وَ نَعُوذُبِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ
Ya Allah, kami jadikan Engkau di leher mereka dan kami berlindung kepadaMu dari kejahatan mereka

DOA PADA WAKTU PAGI DAN PETANG

بِاسْمِ اللَّـهِ الَّذِي لا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
Maksudnya: "Dengan nama Allah yang tidak memudaratkan dengan namaNya itu sesuatu yang berada di bumi dan di langit, dan Dia maha mendengar lagi maha mengetahui".

Suami aku berpesan bykkan baca "bismillahillazi..."
maklumat pasal H1N1 - http://h1n1.moh.gov.my/

10 budak comey:

izanpyus said...

Betul tu ET.Takot plak sekarang nie nak gie memana. Arissa memang langsung aku xbwk kuar umah.Kecuali g klinik.Nie anak cousin aku kat Putrajaya suspect H1N1..harap2 -ve result darah dia...Aminnn...

ZzamzZ said...

2la pasal..mcm² lani..kte ni dlm kelompok berisiko tinggi gak sbb dok anto budak sakit..cmne nk berada jauh 1 meter ke ape..huhu..ya Allah jauhkan la hambamu ni dr perkara² yg memudaratkan..amin

miezaniera said...

nape bila jadi camni tkde sape pun ajak wat solat hajat ramai2 agar dijauhkan negara kita ini dari virus H1N1 ni?mengapa?

along said...

along pun taku gak...sb hari2 bersendat2 dalam tren...mcm2 org...

Mrs. Asida said...

Ko kena pakai topeng muka dan basuh tangan selalu.

Aku pun takut gak. Amir pesan "jangan selalu bawak anak2 ke luar rumah".. hehe mmg aku pun tak keluar.

ZzamzZ said...

Baru lepas p tgok budak yg kene kuanrantin ni kes ili...huhu time aku duty ni la byk kes..doa2 la xde pape..aku plak yg rs cm nk demam ni..

izanie said...

kak pu tkut juga sb kt jngka ni pun dah ada suspek pnykit tu berdoa la agar kluarga kita cemua slmt dr pnykit tu .......amin.

eT said...

izanpyus:
baik ko lepak jek kt umah..xleh kuar shopping...heeee

zamz:
aminnnnnnn.........

miezaniera:
hmm..ssh soklan bai tuh...jawab sendiri la...huhu

along:
baik ang beli topi angkasawan tu pakai dlm tren...huhu

Mrs. Asida:
2 la pasal...kn berhati2 sokmo...

izanie:
amin....

bang am said...

pn maziati.... doa pagi dan ptg tu laaa doa yg saya maksudkan....!! sila ler hapal!!

eT said...

tu la..dok menghapal la ni..tp dah tua2 ni pale otak lembap sket..:p