Wednesday, May 25, 2011

Susu Terakhir Buat Si Kecil


Kisahnya perihal satu keluarga yang mengalami kemalangan ngeri. Kereta yang mereka naiki terbabas, berpusing, melanggar pembahagi jalan lalu terperosok ke dalam longkang. Dalam kejadian ini, kereta itu remuk teruk dan penumpangnya mengalami kecederaan parah. Cermin hadapan habis retak berderai. Tidak ditekankan keadaan pemandunya. Tetapi saya fikir, pemandunya menemui ajal di situ juga.

Mahu diceritakan, penumpang yang duduk di sebelah pemandu mengalami kecederaan yang sangat parah. Wajahnya habis berlumuran darah. Dahinya terkopek sehingga menonjolkan tulang tengkorak. Mungkin juga akibat terhantuk pada papan pemuka kereta ditambah dengan pecahan kaca cermin hadapan. Ajaibnya kuasa Tuhan, bayinya selamat tetapi terpelanting ke kerusi belakang. Bayi kecil yang tidak tahu apa-apa itu meraung dan menangis. Mungkin kerana kesakitan, kesedihan, terkejut dan sebagainya.

Sewaktu anggota bomba itu mengambil dan mahu menyelamatkan si kecil tadi, ibunya terketar-ketar dan menggigil sambil memberi isyarat kepada beliau. Subhanallah, rupa-rupanya si ibu tadi mahukan bayinya bagi disusukan. Diselak bajunya dengan sedaya upaya dan disusukan si kecil itu dengan penuh rasa sayu, pilu dan kasih sayang. Si kecil senyap di dalam dakapan ibunya. Betapa nyamannya dakapan ibu itu sehingga mampu menenangkan si kecil yang ketakutan.

Dengan kuasa dan izin Allah, ibu itu tiba-tiba tercungap-cungap mencari nafas, tanda ajalnya yang semakin hampir. Lalu terkapailah si ibu dalam keadaan yang penuh rasa tanggungjawab dan kasih sayang itu. Ya Allah, betapa pilunya situasi itu sehingga merenggut ketenangan anggota bomba tadi.

Itu lah dia kasih sayang seorang ibu. Walau dalam keadaan bertarung nyawa dan menahan kesakitan, masih tidak melupakan tanggungjawab sebagai seorang ibu...menyusukan anak di saat-saat akhir hidup nya. Subhanallah...

Sebak yg amat sangat di dalam dada…betapa besarnya kasih sayang seorang ibu tadi walaupon ketika berada di hujung nyawa tetapi masih sempat menyusukan si kecil sebagai ingatan terakhir buat dirinya sebelum mengucapkan "selamat tinggal anak ku...ibu pergi dulu ye sayang".


***sedih sgt cite nih..xsanggup nk bayangkan saat perginyer si ibu meninggalkan baby dia***


TUNGKU MODEN / BANTAL PANAS || SET TILAM SEJUK || MANDIAN HERBA / MANDIAN AURA || TUNGKU BAYI || SET BERSALIN SALINDAH || BUGSLOCK - PENGHALAU NYAMUK




Published with Blogger-droid v1.6.9

11 budak comey:

Jaa said...

sedih2...saya menangis baca..huhu..x sanggup nk berpisah dgn anak...huhu...sedihnyer.... :(

Sarah Syazwani said...

sedihnyerrr..mane ko dpt citer ni

♥z@z@♥ said...

Subhanallah...sgt pilu..

mamasue said...

sedihnya sedihnya....eT niiiiiii!

mama_izz said...

huh!!! tersentuh....arrghhh mata ku berkaca....~~ kisah benar kat mana nih??

eT said...

xsure la korang cite ni benar ke idak..sbb aku baca n rasa sedih tu yg nk share kt sini..
cite ni aku amik kt fb smlm..wall kwn sekolah..

iera said...

huhuhu..sedihnyer baca entry ni..kesiannye kat ank tu.tak tahu pape..betapa mulianya hati seorg ibu.semoga ibu itu ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan dimuliakan...sebakk...

Axie04 said...

sedihnyer
berlinang air mata

ummidaddy said...

akak bace separuh dh curah2 nanges...

|| NaFiRaa || said...

sedihnye citer nie.. berderai2 air mata..huhuhu

e.l.i.s.s.m.i.e said...

sedihnya kisah ni..kisah benarker ni ?