Thursday, August 5, 2010

Memang banyak beza....


alangkah baiknyer kehidupan sekarang kan...
bila nk bezakan hidup dulu ngan skang mmg sgt berbeza...
yer la..dulu aku budak2...skang dah jadi mak budak...isk..isk...

dulu kalo panas tgh malam gaduh2 soh mak kipaskan ngan tudung periuk...haha
skang kalo anak panas..wa bukak aircond jek la...sng keje ibu skang kan...

dulu bila makan kene kongsi2...sekor ikan kene cubit sorang sikit mkn ngan kicap...aku suka tambah myk ikan or garam...mmg dah sedap abes dah time tu...huhuhu
skang ni...aku bg anak aku mkn ayam pon, dia leh main baling2..haiissshhh...

dulu bila nk main turun tanah main sodok2...dok bawah umah (umah felda yg lama tu kan) carik undur2 (sejenis binatang rupe cam kutu yg 10x ganda besar dari kutu..hehe...leh imagine x?)
skang ni bersepah mainan kt umah mak pak belikan utk main...

dulu aku guna lampu myk tanah jek...pastu bila masuk cable letrik guna mesin generator jek...kongsi2 ngan jiran sebelah menyebelah...
skang ni main petik suiz jek...hehehe

dulu xsemua ada tv...aku pon penah tumpang tgk tv kt umah org...
tp la nih sume org ada tv...bukan 1...2 - 3 lagik...canggih...

dulu nk makan ikan sedap kene mancing sendiri kt kolam belakang umah...
skang ni leh pancing kt pasar...macam2 ada....hehe

dulu kene p sekolah jalan kaki...main kejar2 ngan kakak sbb kakak suka tinggal aku...dia kata aku lembab...huhu...even time tu kecoh pasal india sabit kepala...
skang ni mana ada budak p sekolah jalan kaki kan...bahaya kalo jalan sensorang...

dulu first time aku masuk 'U' dpt kos sains komputer...lecturer tanya mana mouse pon aku ternganga xtau yg mana...tambah cikgu tu cakap omputih...ternganga aku nk paham...
skang ni bukan kata mouse..aku kene ngadap coding ari2...huhu

tp mmg byk beza dulu ngan skang...
syg sgt ngan mak abah yg besarkan aku dan adik beradik yg lain walaupun susah...
waaa....rindu nk balik kampung....sob...sob...


22 budak comey:

iera said...

dulu cara didikan mak ayah kite berbeza.kite jadi cekal n tahu hidup susah.skrg,sikit pun kite tak nak susah..smpai ke tua mak ayh kne kje..kesian mereka..iera pun nak balik kg nk jumpe mak ayah..huhuhu

miezaniera said...

syukur Alhamdulillah..semoga kesenangan yg diberikan kepada anak kita turut dirasa oleh kedua ibu bapa yg telah mmbesarkan kite tnpa mengenal penat dan lelah..nk kongsi 1 cerita je..ingat lagi masa sekolah dulu malu sgt sbb abah dtg naik basikal tua..sampai lari nyorok bila abah datang sbb takut kwn2 gelak..betapa bodohnye rasa time tu..
uwaaaa nk balik kg juge...nak nangis dh ni sob sob sob...

mrsboan said...

alhamdulillah..memang berbeza...lebih kurang la tu cerita kita...now sama2lah kita menghargai, mendidik mereka/anak2 walau dengan cara kita yang berbeza...namun goal tetap sama mcm mak abah kita.

Ku Tak Sempurna said...

raya dah tak lama je lagi..... sabar!

hihihi...

Ku Tak Sempurna said...

dulu2 ada undur2.. skrg ada lagi ke??

errr... teringin nak tgk sbb kita tak pernah tgk la binatang tu... ;D

mamasue said...

ko nih...byk tul pengalaman...mcm zaman2 mak aku je ceritaynya...apa2 pun,mesti menarik kan

eT said...

iera:
mmg pon..kene keje sampai tua..nnti kite tua pon kene keje jugak...huhu

bai:
tu la bai..sape soh lari...basikal tua tu ada lg x?hehe

mrsboan:
betui3...yg pntg goal...tujuan nyer sama...

kutaksempurna:
tunggu pose la nih...baru raya..hehe
urrmmm...tgk la nnti kalo ada undur2 tu et amik gambar dia k...

sue:
hahaha...dulu family aku xsng...ssh sgt tu idak la...
ni blom aku cerita pengalaman aku main taik lembu wat kek ari jadi..muahahaha...opsss....
lagi naik lori mayat tgh2 malam balik kg...:p

k.mus said...

akak bkn br nak nangis .. dah menitik pun air mate ni.. sob3x. mmg lebih kureng sama la tu kisah zaman akak dolu2,memori lampu myk tanah & gi sekolah jln kaki reramai. Cume 1 je beza.. akak x leh nak pakai ayat "nak balik kg" sbb akak mbesar disini k***g huhuuhhu (mak ayah semua ade kat sini)

eT said...

hehe...ala kak mus...ok la tuh..
moh ikut et balik kg nak...:p

☻UsaGi NaNa☻ said...

huhuhu..memg beza..dlu topup hp sndri tau..tggu abh offer br dpt..nih adek tiap2 mggu dpt..mntk je..tiap thn tkr spek br..sy lak..pas blja until know gne duit sndri je...sedey giler...

eT said...

hahaha...mesti nk dengki ngan adik skang ni kan...pasal diorang sng...xcam kite dulu...haiisshhh...

mekchu said...

hehehe.. mmg terrrrrlalu byk beza.. selalu tepikir, cemana org dulu uruskan anak, cari rezeki.. dgn kekurangan mcm2 kemudahan.. berjaya je anak2 dorang..

Atia Adina said...

aku pun anak felda gak....lebih kurang lah pengalaman kita tu....aku banyak lupa sudah...heheheh...alhamdulillah...skg Allah kurniakan rezeki lebih....

-ad-

eT said...

mekchu:
Alhamdulillah..lain dulu lain skang...

ad:
ko felda mana?huhu...nama pon asal dari felda kan...umah kayu tangga tinggi time tuh..hehhee

e.l.i.s.s.m.i.e said...

aku pun suka main undur2..aku pun anak felda gak :p

eT said...

wahaha...akhirnyer ada org kenal undur2 tersebut...adakah binatang yg sama yg kite main nih elis???hehehe

ummidaddy said...

errmm..pagi tadi akak dngr radio psl org mnyesal tak dpt tunaikan hajat mak die ..la ni akak bc blog kisah khidupan dulu2...same cam akak dik...hurmmm...(pagi td nitik ayor mate..la ni nitik lagi..).. alhamdulillah dengan segala rezeki yg ada..kecil atau besar ...

eT said...

ish kak...jgn la nangesss...huhu

aizuemi said...

sy suke baca artikel ini..

eT said...

pn zue...bukan lah artikel sgt pon...

aizuemi said...

suke ati ar.. aku nk tulis artifak.. tapi mlampau sgt.. kihkihkih~

eT said...

hahaha...ko ni zue wat aku geli perut plak...haishh