Thursday, December 30, 2010

Hernia ATAU Angin Pasang


dari FORUM

SOALAN

SAYA mempunyai seorang anak lelaki yang baru berusia dua bulan. Baru-baru ini saya membawa anak saya pergi ke klinik untuk suntikan tetapi doktor mendapati anak saya terkena angin pasang dan hujung zakarnya senget.

Apakah yang perlu saya lakukan dan apakah risiko kepada anak saya apabila dewasa nanti. Bolehkah saya membawa anak saya pergi berurut secara tradisional. Untuk pengetahuan doktor anak saya tidak mempunyai masalah ketika membuang air kecil.

AZLINA,
Pantai DAlam.

Jawapan

ANGIN pasang memang mudah kelihatan kepada bayi lelaki jika bayi itu menangis atau minum. Bagi bayi yang dilahirkan lebih awal dari tarikh kelahiran yang sepatutnya, angin pasang juga boleh kelihatan kepada pusat.

Apabila bayi ini membesar dan ketumbesaran berlaku ‘angin pasang’ itu akan kurang kelihatan dan adakalanya tiada sama sekali. Saya syorkan puan merujuk kepada pakar bedah bayi (paediatric surgeon) untuk menjalani pemeriksaan apabila angin pasang bayi masih kekal selepas dua tahun kerana kebanyakan angin pasang akan hilang dalam masa dua tahun. Jika angin pasangan itu kelihatan lebih jelas dan membesar, jangan tunggu untuk membawanya ke pakar bedah pediatrik.

*************************************************
jumpa petua ni kt SINI

Petua elak bayi lelaki kena Hernia or Angin Pasang
Posted by EidaEimrays - 2009/12/25 11:16
_____________________________________
Salam.. nk kongsi petua yg kita amalkn semenjak mlahirkn bayi lelaki...

Semasa dlm pantang.. ibu eida biasa akan mcarikan daun kecubung utk mbalut kerandut or telur bayi lelaki bg mgelakkan terkena hernia or Angin pasang.

Cara2nya... daun kecubung di tuam dgn benda panas spt iron sehingga sedikit layu.. then tggu sehingga daun tu suam2 panas.. brulah kita mbalut kerandut or telur bayi lelaki.. insyaAllah semoga dijauhi penyakit spt diatas...

Ps... klo x jumpa daun kecubung daun mengkudu pon bleh.... :)
===================================================

Re:Petua elak bayi lelaki kena Hernia or Angin Pasang
Posted by sephia - 2010/01/09 23:03
_____________________________________
i dulu pakai daun sireh...

just tuam daun sireh tu dgn benda panas seperti iron, cerek air, batu tungku or etc.
then rasa dulu daun tu dgn tapak tangan agar tidak panas sgt daun sireh tu.

pastu tuam dekat scrotum (telur/kerandut) dan tapak kaki baby. tuam dlm 2 or 3 kali setiap kali lepas baby mandi.

*************************************************************

Menurutnya, umum beranggapan bahawa hernia merupakan gangguan kesihatan yang hanya terjadi di kalangan individu yang telah lanjut usia. Padahal, ia juga boleh terjadi pada kanak-kanak dan lebih sering dialami kaum Adam berbanding Hawa.

‘‘Ini terjadi kerana adanya perbezaan proses perkembangan alat reproduksi lelaki dan wanita semasa janin.

‘‘Pada janin lelaki, testis (buah zakar) turun dari rongga perut menuju skrotum (kantung kemaluan) pada bulan ketujuh hingga kelapan usia kehamilan.

‘‘Lubang yang berupa saluran itu akan tertutup menjelang kelahiran atau sebelum anak mencapai usia setahun. Ketika dewasa, bahagian itu dapat menjadi titik lemah yang berpotensi mengalami hernia,’’ kata Dr. Chan.
sumber SINI

12 budak comey:

Atia Adina said...

mak ad bisanya akan tuamkan kat telur bayi lelaki dengan daun sireh....buat setiap kali lepas mandi

Mrs. Asida said...

Biasa bayi pompuan yg di tuang2 ni, so bayi lelaki pun kena di tuang2 ek..

thanks info baru ni eT :)

Mrs. Asida said...

tuang2 lak.. tuam2

|| NaFiRaa || said...

urrmm.. good info neh.. mekasih~

Sarah Syazwani said...

samola tu..hernia bahse sains..aku pakai daun sireh balut kt tolo..sebelum tu kene layurkan kt api ke iron ke..dh suam baru balut

eT said...

ad:
aku ni jarang ada ahli lelaki..
dan jarang tgk org tuam2 nih..hehe

asid:
bayi pompuan tuam kt mana asid??
setahu aku demah perut jek takut angin...kembong..huhu

eT said...

nafiraa:
sama...:)
share2...mn tau sok2 lupe..:p
leh refer sini lagik..

sarah:
hehe...aku xpenah wat sarah...
mana tau sok2 kuar bb laki2 ker kan..
leh berguru ngan ko laks...:)

baincardin said...

Piala Suzuki AFF 2010 - The cup is ours! Yay!!!~ ^_^

alinac lover said...

SALAM KAK..

BOLE EMAILKAN YONG NAMA, ALAMAT, TARIKH LAHIR DAN NO PHONE?

INI email yong alinacshoppe@yahoo.com

eT said...

baincardin:
yay jugak..

alinac lover:
wokeh....

hafizah_ismail said...

alamak..kita xtau lak nape BE jd kurang tu..xperasan lak akaun NUff kita tu ada berubah ke x..emm..preggy eh skrg?dh nk masuk 2 la ye..kena tanya pengalaman nih..hehe..

eT said...

hehe..leh jek kalo nk share pengalaman...:)