Friday, December 10, 2010

Mengidam semasa Mengandung


korang mesti biasa dengar kan...
cite2 org ngidam nih...
nk makan sabun la...makan mende busuk la...
suka cium ketiak la...stokin la...hahaha...macam2 peel kan....
aku ngidam apa eh???
ntah la...xder la ngidam sgt pon...
juz bila tgk makanan tu jek rasa best...rasa nak makan...pastu bila terfikir jek nk makan gaks...hehe
kategori mengidam ke tuh???:p

ni aku tereksiden terjumpa artikel pasal mengidam nih...
meh nk share ngan korang plak...

Apakah penyebab mengidam benda yang bukan makanan semasa mengandung?

Tiada siapa yang pasti dengan situasi ini. Fenomena ini dinamakan pika. Dalam sesetengah kajian, situasi mengidam yang pelik ini dikaitkan dengan kekurangan zat besi. Jika anda termasuk dalam kategori ini, tidak bermakna anda mengalami kekurangan zat besi atau anda harus memenuhi kehendak luar biasa ini. Memakan benda yang bukan makanan akan mengganggu keupayaan badan anda menyerap nutrien yang mungkin menyebabkan kekurangan zat. Tambahan lagi, ia boleh menyebabkan keracunan atau sembelit atau dalam sesetengah kes, kematian.

Jika anda mengidam sesuatu yang bukan makanan, sebaik-baiknya berbincanglah dengan doktor untuk mendapatkan jalan penyelesaian yang terbaik.

sumber : sini





kalo aku ngidam samsung galaxy tab ni aci x??ngeh3...memula xder la ngidam mende alah nih...tp bila ikram sebut2 ari tuh..haa...mula la...:p tp ngidam je la...xpadan ngan poket nih...:)


11 budak comey:

sHi Ma said...

samsung galaxy? tu bukan mgidam namanya.. tp kehendak.. hehehe..

izan_cute said...

erk,samsung???aku mcm serik je pakai samsung hehe...tp takpe,kalau ko ngidam punya pasal,semua ok je hehe...

EiJa ZaQuaN said...

eh sama la kita..nak kata mengidam sesuatu makanan tu xde la..tp x bole tgk org makan..nmpk mcm best jerk..terus rasa nak makan ape yg org makan..ehhee..tp eija rasa ni bukan mengidam namanye..tp mmg peel jenis camtu kot..hehee

baincardin said...

xnak ngidam ipad ke? hehe ^_^'

Nad @ MamaZakwan said...

mungkin jugak itu salah satu mengidam, haha!saya penah baca kat 1 blog ni, dia ngidam kete honda..nk tak nak laki die belikan jugak..pergh, giler ar!haha!

bestnye dania nk dpt adik dah...

eB@mamaAerish'n'Aed said...

singgah ptg...

eB musti ngidam cendawan busut... >_<

Atia Adina said...

sama lah...aku pun tak tau samada aku ni ngidam atau nafsu makan...kalo aku terpikir nak makan...aku nak jugak...tapi kalo tak dapat tak aper...

eT said...

shi ma:
hehe..konon2 ngidam la kan...

izan:
ehehe...aku blom ada sejarah ngan samsung neh...:p

eT said...

eija:
pantang tgk org mkn kan..sebok nk gak..:p

baincardin:
menarik gak tu ngidam ipad...ngeh3..

eT said...

nad:
wahh...ngidam kete honda tuh...bukan main lagik..
ini paling lekeh pon 2k++...huhu

eb:
cendawan busut yg kembang2 tu kan...ke salah..hehe

eT said...

ad:
xper eh xdpt...
kalo jumpa nk gak la kan...
tp mlm ni aku teringin nk makan bubur cacar...ngeeee