Monday, January 10, 2011

Sakti Delima - Slot Lagenda TV3

cite Sakti Delima ni dah start dari 3 jan ari tuh...
aku xsempat lagi nengok cite ni dari awal episode...
pasal ada jek hal tgh malam...kalo xmeeting...kuar2 amik angin malam ngan en.ikram n si kecik...hehe
ptg ni kt tv3 xder plak cite ni...dia ganti ngan cite "akukah tanggang"
xtau la nape...maknanyer malam ni pon xder la kan kt tv9...huhuhu
ok2...aku nk baca jap sinopsis citer nih...
xtau la best ke idak...sape yg layan cite nih???best x? :p

Sinopsia Drama Sakti Delima

Drama yang diadaptasikan dari filem klasik kegemaran ramai, Pancha Delima ini mengisahkan tentang kesakitan seutas kalung yang menjadi rebutan ramai. Kisah bermula dengan perihal Taib, seorang pengusaha chalet di sebuah pusat peranginan di tanah tinggi, juga seorang bapa tunggal yang mempunyai 3 orang anak perempuan yang bernama Siti Anggerik, Siti Tanjung dan Siti Melur. Siti Melur (lakonan Bienda) merupakan anak bongsu yang kerap dibuli kedua kakaknya hasil dari perkahwinan pertama Taib.

Taib sedih melihat kerenah Siti Anggerik dan Siti Tanjung yang bukan sahaja asyik bertelagah sesama sendiri malah mereka juga selalu membuli adik mereka Siti Melur.

Pada suatu malam, Siti Melur telah bermimpi berjumpa dengan almarhum ibunya, Nur Aisyah. Ibu Siti Melur telah memberitahu bahawa kalung di lehernya bergelar Sakti Delima, yang akan membawa tuah kepadanya pada masa akan datang. Dari mimpi-mimpinya barulah Siti Melur tahu akan perkara sebenar bahawa ibunya merupakan seorang bunian yang memilih untuk berkahwin dengan manusia, tanpa membocorkan rahsia ini.

Akan tetapi, Siti Melur dibenarkan untuk bertanya kepada ayah dan ayahnya mengakui akan kebenaran kata-kata Nur Aisyah itu. Namun, dia tidak mahu bercerita panjang lebar lagi tentang isterinya itu kerana seakan terdapat kesedihan dan kekesalan di dalam nada suara Taib. Lalu, Siti Melur pun berhenti bertanya kerana tidak mahu ayahnya sedih.

Pada satu hari, Taib telah pergi mengikuti seorang temannya memburu ayam hutan. Pelik, Taib masih tidak pulang walaupun hari sudah malam. Siti Melur yang bimbang tentang keselamatan ayahnya telah keluar untuk mencarinya di dalam hutan walaupun dihalang oleh kakak-kakaknya. Nasib Siti Melur baik kerana dia tahu denai yang dilalui oleh ayahnya. Hatta, Siti Melur terkejut melihat ayahnya sedang tertiarap di atas tanah sambil dihempap batang pokok manakala rakannya pula telah meninggal dunia.

Tetapi, entah dari mana, tiba-tiba muncul seorang lelaki misteri menawarkan diri untuk membantu Siti Melur. Setelah memperkenalkan dirinya sebagai Nur Firdaus Kencana (Iqram Dinzly), lelaki itu mengangkat pokok tersebut dari atas Taib. Kemudiannya dia menghantar Siti Melur bahawa dia mempunyai kalung yang sangat cantik dan sempat berjenaka bahawa loket delima tersebut mempunyai kuasa sakti. Siti Melur pelik kerana hanya ada dua orang sahaja yang tahu tentang kalung itu.

Antara cinta, khianat, cabaran dan janji, mampukah Siti Melur menerokai fantasi yang tersimpul bersama kalung sakti misteri kepunyaannya itu? Dan apakah jawapan di sebalik kemunculan Nur Firdaus Kencana yang mengetahui akan kedua-dua rahsia tersebut?

Saksikan tayangan drama bersiri SAKTI DELIMA yang menjanjikan anda seribu satu pengembaraan, bersiaran mulai 3 Januari 2011, pada jam 4.30 petang, hanya di slot Lagenda, di TV3.

Pelakon Drama Sakti Delima
Bienda (Siti Melur), Catriona Ross (Permaisuri Nirwana), Safura Ya’cob (Siti Tanjung), Liza Hanim (Dewi Bitara), Aida Khalida (Kemalasari) Iqram Dinzly (Putera Nurfirdaus), Ungku Ismail (Andika) Syean (Faris).

12 budak comey:

Suziey Ahmad said...

tu la pelik..rs mcm ade iklan dia..ptg kt tv3..tp tuunggu kt tv9 kol 8.30 mlm xde plak..pukul bpe sbnrnya? ouh i likee layan cite2 dongeng kt tv9 ni..

nad said...

arini takde kt tv3..ganti ngan tanggang atas sbb2 tertentu..taktau nape..

kakngah said...

dah takde eh hrni?? td tak tgk sbb zzzZZzz.. :p last week ada lgi..

~izan~ said...

tu la,dah stop..sbb ape ek? ke sbb tahyul sgt? habis tu kalau sbb tu knp citer2 indon lepas? tp ni aku hentam je sebabnya hehehe

Unknown said...

a.a ada citer tanggang pulak td

p/s-Kelebihan kepada Ahli Alinac Shoppe..setiap pembelian Shock Sale..anda akan mendapat point kumpul sebanyak Rm6 secara percuma!!!

http://www.alinacshoppe.com/2011/01/shock-sale-promotion.html

Yan said...

laaa dewi bitara tu liza hanim upenye.. tak berapa cam suara..

kite tgk dari fes episod..tp tula pelik smlm takde.. adela kot kesilapan teknikal tuh... igt kot dia da tukar slot selasa sampai kamis jek.. kite tgk arini cemane yer

~izan~ said...

oo et,betul la LPF suruh hentikan citer ni serta merta sbb memesongkan akidah..hmm,ko tgk la metro hari ni..huhu

baincardin said...

bro Edoras baru saja join dunia blogging. Jom support and welcome him to the world of blogging! yay! ^_^

Unknown said...

suziey:
sama la kite..:p

nad:
a'ah...comel plak tgk si tanggang tu..ngeh3

Unknown said...

kakngah:
tu la...xder dah cite nih...huhu

izan:
aku setuju sgt...
cite indon lg baaaaanyaaakkkkkk ngarut leh masuk tibi mesia kan3...

Unknown said...

alinac lover:
tanggang versi moden..hehe

yan:
blom penah tgk...
xtau cane rupe cite nyer...huhu

Unknown said...

izan:
ye ker...padan la...sian sungguh...

baincardin:
baek cikgu...