Wednesday, March 23, 2011

Karikatur Dania


3-4 malam lepas ikram bawak dania kuar jalan2 kat seksyen 9...p layan mcD...
aku lepak umah jek nk wat keje sekolah kononnyer...:p
xtau la kat mana dia p jumpa org lukis2 ni ha...
org tu lukis kan gambar dania...ada gaya x??hehe

tp kan..pernah terdengar la kan ada yg menyatakan xleh lukis gambar kartun ni kan...
smlm pon ada terbaca kt blog mana ntah dia ulas pasal lukis kartun ni ha...
try carik balik xjumpa plak..

sedikit info untuk dikongsikan bersama semua...

1) gambar yg dicuci seperti dlm album gambar.
Syeikh Qaradhawi telah membincang permasalahan ini dalam bukunya halal dan haram dlm Islam. Beliau telah menukil pandangan bekas mufti Mesir Syeikh Muhammad Bukhit yang menyatakan keharusannya kerana gambar dalam filem kamera tidak termasuk dalam larangan yang disebut dalam hadis.

2) melukis kartun/komik/karikatur
Perkara ini berlaku perselisihan di kalangan ulama. Yang membenarkannya berasaskan kepada memberi kelonggaran kerana tujuan pendidikan dan dakwah. Mereka memahami hadis2 larangan tentang gambar dengan menggunakan kaedah دلالة الإقتضاء. Berdasar kaedah tersebut adalah dibenarkan kerana tujuan pendidikan dan dakwah.

sumber: iniwootwoot

rujuk sumber : Majlis Ulama ISMA


PROMOSI TUNGKU MODEN...meh klik SINI or gambar bawah...

8 budak comey:

Gieyana said...

cute katun dania tue..pernah gak buat lukisan cmni..psl free jer..hihih

miezaniera said...
This comment has been removed by the author.
miezaniera said...

tang rambut je nampak cam dania hehehe

ZzamzZ said...

hehe same cm bai..tgok tang rambut je yg same..

YUL said...

hahaha, pelik la kartunis2 skrg nie, kalau lukis je kepala mesti nak besar kan, dulu yul pon ada jugak, kepala besar jugak, hahaha

Myra Jay said...

Comey ar kartun tu.. kreatif kan pelukis tu :)

Atiey said...

cutekan..hehe kalau berkaler lgi lawo tuh..

ardinihumaira said...

comel bangat!;)